Susan Grant, Physical Culture and Sport in
Soviet Society. Propaganda, Acculturation, and Transformation in the 1920s and
1930s, Routledge, London & New York, 2013. O carte foarte interesantă,
armonios structurată (pe criteriu tematic), minuţios documentată despre
semnificaţiile ideologice, organizarea instituţională şi aplicarea în practică
a „culturii fizice” şi a sportului în societatea sovietică.
Cartea face referinţă la surse de arhivă, presă,
publicaţii ideologice şi ştiinţifice din epocă, dar şi, pentru a analiza
dimensiunea culturală şi imaginară a obiectului de studiu, la lucrări literare
şi filme. Imediat după revoluţie, cultura fizică a fost văzută de bolşevici
drept un instrument ce se dorea eficient de transformare a societăţii sovietice
şi de formare a „noului om” sovietic”. Cultura fizică şi sportul au fost
investite cu semnificaţii şi funcţii similare, de educaţie individuală şi
inginerie socială, peste tot în lumea modernă. În URSS, acestora însă li s-a
atribuit un rol „civilizator” şi emancipator cu aplicaţie care se dorea mult
mai largă şi cu obiective mai urgente şi mai ambiţioase.
Cultura fizică şi sportul aveau menirea de a
disciplina corpul individual şi totodată corpul social, în angrenajul sportului
de echipă. Este interesant că, în anii 1920 pînă la începutul anilor 1930,
sportul nu se desfăşura pe principii de competiţie, ci cu scop în sine. Odată
cu mijlocul anilor 1930, în contextul virajului conservator prin care trece
regimul sovietic, sportul sovietic pune un accent tot mai mare pe performanţă
şi pe competiţie, sincronizîndu-se tot mai mult, din acel moment, cu sportul
internaţional.
Cultura fizică şi sportul erau văzute de către
ideologii şi administratorii sovietici drept un remediu pentru comportamentele
anomice şi „deviante”: alcoolismul, huliganismul, sinuciderile. Sportul a fost
chiar prezentat tinerilor drept o alternativă virtuoasă experienţei sexuale
timpurii. O discuţie extrem de interesantă a fost dusă în anii 1920 în legătură
cu sportul feminin. Dilema între egalitate deplină (începutul anilor 1920) şi
diferenţă de gen (mai tărziu) a fost rezolvată în favoarea diferenţei, corpul feminin
fiind investit în egală măsură de un rol social, economic şi chiar politic, şi
totodată unul „natural” – de reproducere. Ca şi în alte domenii, investiţiile
reale în educaţie fizică şi sport nu au fost pe măsura declaraţiilor. Astfel,
pe parcursul anilor 1920, majoritatea şcolilor sovietice nu aveau în curriculum
ore sistematice de educaţie fizică, iar acolo unde ele existau, acestea se
ţineau mai degrabă formal, fiind considerate un soi de recreaţie mai lungă.
Răspîndirea sportului la sate şi în zonele
populate de grupuri etnice ne-europene a întîmpinat la început greutăţi de
punere în practică, datorită diferenţei codurilor culturale. Pînă la urmă,
autorităţile au recurs la o strategie, aplicată şi în alte domenii („naţional
prin formă, socialist prin conţinut”), adaptînd jocurile de echipă tradiţionale
la o funcţionalitate modernă, cea a sportului. În multe cazuri, acest
experiment a reuşit.
În cele din urmă, se poate spune că modernizarea
societăţii sovietice prin această componentă culturală a fost un experiment
reuşit. Către a doua jumătate a secolului 20, sportul şi educaţia fizică au
dobîndit un loc central în societatea sovietică, ca în orice altă societate
modernă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu