Am privit Philomena, film realizat
de Stephen Frears,
în baza cărţii The Lost Child of Philomena Lee, de jurnalistul Martin Sixsmith. Filmul
a cîştigat mai multe premii pestigioase (festivalul de film de la Veneţia) şi
nominalizat la altele (Oscar). Filmul este notabil mai puţin pentru virtuţile
sale intrinseci, ca film (regia şi jocul actorilor le găsesc mai degrabă
medii), ci pentru subiectul pe care îl abordează, subiectul filmului fiind
elaborat în baza unui caz real, după cum se anunţă în film. Filmul
povesteşte un caz din atîtea altele de pe lista faptelor reprobabile
săvîrşite de Biserica catolică, sau de reprezentanţii ei, asupra unor oameni
nevinovaţi, în numele unei moralităţi contradictorii în fond cu învăţămintele
creştine însele. Este vorba de un pensionat catolic (cum au existat multe) în
care, în Irlanda anilor 1950, dar şi evident înainte, erau date cu forţa la
rugămintea părinţilor, fetele care erau gravide din relaţii sexuale
premaritale. Copilul se năştea în pensionat, iar la o vîrstă de 3 ani, era dat
pentru adopţie unor familii de americani în schimbul unei sume de 1000 lire
sterline. Filmul ne informează în epilog că mii de copii irlandezi au fost
vînduţi în SUA pe această cale. Tinerele mame erau între timp exploatate la
diverse munci neremunerate (spălat etc.). Povestea filmului este despre o
femeie, Philomena, ajunsă la bătrîneţe şi care îşi caută fiul său cu ajutorul
unui jurnalist (Martin Sixmith), dar fără niciun suport din partea
pensionatului catolic. Fiul ei se adevereşte a fi fost o mare figură în lumea
politică (consilier al preşedintelui Bush tatăl), dar este gay şi a murit
cîţiva ani în urma acţiunii, de SIDA (o ironie la morala creştină). Căutarea îi
readuce, pe Philomena şi pe jurnalist, la pensionatul cu pricina. Filmul
sfîrşeşte cu o reflecţie despre iertare, un act creştin prin excelenţă, pe care
Philomena este gata să-l ofere pensionatului pentru claustrare, exploatare şi
trafic de copii. Dar, este oare posibilă o iertare, fără să existe o cerere în
acest sens, ne întrebăm în continuarea reflecţiei lui Jankélevitch (asupra
vinovăţiei nemţilor pentru schoah)?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu