(Dialog cu nişte colegi istorici despre comemorarea
„victoriei asupra fascismului” la Chişinău)
S-au făcut auzite tot mai des în ultimul timp chemări din
partea unor funcţionari şi intelectuali publici de la Chişinău de a se
interzice manifestaţiile de comemorare a „victoriei asupra fascismului” de 9
mai, în special concertul anunţat în Piaţa Marii Adunări Naţionale (PMAN) din
centrul oraşului, organizat cu suportul Ambasadei Rusiei. S-a evocat în acest context
modelul unei decizii luate de consiliul municipal Lvov (Ucraina) de interdicţie
a oricăror manifestaţii de comemorare şi a arborării simbolurilor sovietice şi
comuniste pe 8 şi 9 mai, decizie care a pretins că rezolvă tensiunile pe care
le mai produce în acest oraş din vestul Ucrainei data de 8/9 mai 1945. Prin
intermediul unei reţele de socializare, m-am adresat unor colegi, care au
lansat asemenea chemări. Iată o formă uşor scurtată a acestei discuţii.
Petru: M-am întrebat: nu devenim
cumva, a câta oară?, victimele unui truc politic de două parale, de genul
aruncatului unui os la doi cîini odată, os de la care trebuie acum să ne batem
cu comunitatea rusofonă în timp ce guvernanţii, inclusiv cei de la primărie,
îşi rîd de noi, pentru că au găsit cu ce să ne ocupe, iar ei pot să-şi ducă mai
departe fărădelegile şi incompetenţa, de la un mandat la altul (NB: consiliul
municipal Chişinău a adoptat un buget cu un deficit de 68 mln lei, pe care
habar n-au cum îl vor acoperi; între timp, e criză guvernamentală în ţară)...
Curios e că la acest
os se aruncă şi persoane inteligente, de fapt mai ales ele, pentru că cei „de
la coada vacii” îşi caută de treabă înainte, orice ar face cei de la capitală.
Atâtea ori am făcut
sărbători în Piaţa centrală a oraşului (PMAN)... De ce nu le-am da voie acum şi
„lor” să-şi facă sărbătoarea (care e şi a noastră, în definitiv, sau îi pare cuiva
rău după al III-lea Reich?). De ce trebuie să ne ambalăm în continuare din
cauza unui război, în care NIMENI (mă refer la oamenii de rînd) nu a avut de
cîştigat, dar cu toţii au avut de pierdut?
Războiul continuă.
Riscăm să-l mai pierdem o dată. Cu toţii. În loc să ne căutăm a ne face viaţa
mai bună, în vremuri de pace.
Mircea: Problema nu este aşa
simplă, din păcate această zi a Victoriei împotriva nazismului coincide cu o zi
tristă pentru Basarabia, recăderea sub ocupaţia sovietică. Nu putem judeca
numai sub aspectul de câştig sau pierdere (pe care majoritatea o înţeleg strict
material), este şi o problemă de consecvenţă pe idei limpezi. Chiar dacă tratăm
sărbătoarea asta ca pe o concesie, sigur, ca şi concesiile anterioare va costa
scump în viitor.
Iurie: Petru, îţi înţeleg
foarte bine frământările. Sunt de acord să „li se” dea posibilitatea de a sărbători
de 9 mai. Din 1990 incoace toate partidele aflate la guvernare, pentru a-şi
ascunde incompetenţa, au răscolit istoria, au pus în vârful prăjinii povestea
limbii şi identităţii. „Den' Pobedy” a fost un subiect pus adesea la
tigaie pentru a fi servit mai apoi gurmanzilor de discursuri extremiste. Totuşi,
motivul pentru care, dupa părerea mea, ar trebui să „li” se dea voie nu este că
„în definitiv 9 mai este şi sărbătoarea noastră”. Deşi nu sunt modernist, am
impresia că capitularea Germaniei naziste datează din 8 mai şi nu din 9. Anume
8 mai este considerată oficial (este adevărat nu de istoriografia sovietică, nu
şi de cea mai mare parte a istoriografiei ruseşti şi a oamenilor din fostul spaţiu
sovietic) ca dată care marchează sfârşitul războiului. Pentru mine personal,
dar şi pentru mulţi alţi oameni această dată nu poate însemna „sărbătoarea
noastră” şi din alt motiv. Ea simbolizează toate abuzurile aduse în Basarabia
odată cu venirea administratiei sovietice (deportări, execuţii, deposedări etc.).
Nu vreau să minimalizez efortul depus de mulţimea de oameni ruşi, dar şi de
alte nationalităţi din spatiul sovietic, pentru apropierea sfârşitului uneia
din cele mai sîngeroase prostii ale umanităţii. Nu pot însă trece cu vederea asupra
faptului că, în cazul Basarabiei, dar şi al altor state din imediata apropiere
a fostei URSS, 9 mai are şi o conotaţie negativă. Sunt însă de acord că nu
trebuie să ne lăsăm orbiţi de trecut, mai ales dacă se vrea o Moldovă cu
adevarat stabilă în plan politic şi economic. Toţi cetăţenii moldoveni,
indiferent de originea lor etnică, au dreptul de a-şi exprima crezul. Unii
dintre ei sunt urmaşii celor care au dus greul războiului şi evident au dreptul
să-i comemoreze. Nu le putem însă cere tuturor cetăţenilor moldoveni să-i
urmeze...
Petru: Mircea, Iurie, 9 mai
1945 face referinţă exact la ziua semnării de către reprezentanţii oficiali ai
Germaniei din vremea respectivă a capitulării în faţa aliaţilor. Faptul că
ruşii o sărbătoresc pe 9 mai se datorează oficial diferenţei de fus orar (diferenţă,
e drept, simbolizată ulterior ca victorie a armatei sovietice asupra Germaniei
naziste). Oricum ai da, tot la această capitulare a Germaniei se referă, nu la
alt eveniment. Nu ştiu de ce ar trebui noi acum, concertat, mai ales în mod
oficial, să o asociem cu o zi care marchează abuzurile sovietice. Nu e vorba
totuşi de 28 iunie 1940, nici măcar 23 august 1944, ci este vorba de un
eveniment care a marcat instaurarea păcii în întreaga Europă (nu doar în
Basarabia sau URSS) după un măcel de milioane de victime vreme de ani buni...
De asta mă frământ eu, pentru că suntem pe cale de a mai face în această zi un
război – unul cel puţin simbolic – în loc să facem din ea o zi a „memoriei şi
reconcilierii” (vezi procalamarea de către ONU a zilei de 8-9 mai 1945 drept "Time
of Remembrance and Reconciliation": http://www.un.org/en/events/remembranceday/)
Mircea: Ceea ce spuneţi este
corect politic, dar este greu asimilabil personal sau naţional. Unii care au
avut de suferit ulterior nu se pot bucura de înfrângerea cuiva, dacă această
înfrângere se suprapune cu faptul că şi câştigătorul este un agresor al cărui „caracter”
l-au resimţit atroce zeci de ani. Nu numai în cazul în speţă, dar cred că în istorie
au fost păci mai rele decât anii de război. Sună foarte bine „Time of
Remembrance and Reconciliation”, dar ceva nu este în ordine atunci când face
concesii şi pierde tot cel care a mai pierdut, iar ocupantul nu are nici un
sentiment de vinovăţie şi nu face nici un pas înapoi, ba dimpotrivă.
Igor: La cele spuse de Mircea,
aş vrea doar să adaug că putem depăşi clivajele etnice, dar e vorba de un stat
care trebuie să aibă o concepţie, o viziune a ceea ce înseamnă o serbare
publică. NU mi se pare normal doar locul desfăşurării evenimentului, cu
semnificaţia dată, contrară a ceea ce trebuie să fie o zi a Europei. Greşeşti
dacă insinuezi că cineva [dintre cei care au propus interzicerea concertului în
PMAN de 9 mai] ar avea nostalgia celui de al Treilea Reich. Îti aduci aminte când
pe timpul guvernării PCRM, de 31 august, de ziua limbii române, în PMAN s-au
organizat concerte cu DDT şi alte formaţii ruseşti? Era firesc acest lucru? În
acel loc şi în acea zi, nu, zic eu, categoric nu. În altă zi, în acelaşi loc,
nici o problemă. Ori nu observi că ruşii insistă anume în anumite zile să facă
acest lucru? Nu observi mesajul adiacent?
De 9 mai, în PMAN, vine
şi orchestra simfonica a MAI al Rusiei, vor cânta Iosif Kobzon şi Lev Leşcenko
melodii hiperpatriotice sovietice şi ruseşti despre „Marele război pentru
apărarea patriei”. Ştii că e vorba de un „mit fondator” al URSS, după cel al
revoluţiei din Octombrie. Nu contest valoarea artistică a interpreţilor, ci pun
un semn mare de intrebare daca ar trebui să cânte la NOI, în PMAN, în acea
zi...
Vitalie: Eu sunt cumva de
acord cu Petru că suntem prinşi într-un fel de capcană şi ar trebui să ţinem
cont de structura situaţiei în general. Aş mai adăuga câteva lucruri, tot din
datele generale ale problemei:
- UE nu face
politici culturale atât de agresive precum Rusia (utilizez aici termenul de „agresiv”
ca echivalent pentru „insistent şi cu amploare”). Nu ştiu dacă europenii pricep
că ar trebui să facă mult mai multe lucruri decât să declare „destinul european”
al Moldovei. Un festival internaţional al diversităţii sau ceva de genul ar fi
fost potrivit. Nu există aşa ceva la momentul de faţă. Parte pentru ca primăria
e lipsită de imaginaţie, iar funcţionara responsabilă cu relaţiile externe ar
fi putut ajunge la o înţelegere cu ambasadele europene să finanţeze o astfel de
manifestaţie. Parte pentru că europenii nu pricep că în Moldova încă ar trebui
să se ducă bătălia pentru minţi şi suflete. La moment avem ce avem – abundenţa
de politici culturale ruseşti, pe când cele europene lipsesc.
- Concertul ăsta nu
ar trebui sa ne opună comunităţii ruseşti, ci mai degrabă autorităţilor locale.
Ca şi Petru, eu nu am
nimic împotrivă ca Leşcenko şi Kobzon să cânte de 9 mai în PMAN. Ca şi Igor,
aş pune condiţia ca pe 8 mai, tot acolo, să cânte cineva de ziua Europei...
Zic că autorităţile
municipale sunt de vină pentru că, pe de o parte, inflamează opinia publică cu
declaraţii belicoase (patriotism, Europa, condamnarea totalitarismului etc.),
iar pe de altă parte, dau de-a valma autorizaţii pentru concerte prosovietice. În
acest caz, eu simt că patriotismul meu e manipulat şi cineva îşi bate joc de
el.
Petru: Igor, cunosc acest
argument [potrivit căruia „Marele Război pentru Apărarea Patriei” a fost construit
de propaganda sovietică în calitate de mit fondator, legitimator, al URSS, după
1945], pe care îl consider perfect valabil, într-o discuţie de sovietologie,
numai că, să zicem, atunci cînd vei avea o astfel de discuţie cu organizatorii
manifestaţiei, acest argument nu va părea convingător, pentru că ţi se va
aminti de fiecare data că în această zi se comemorează „victoria asupra
fascismului”, nu altceva. Şi acest lucru nu îl vei putea contesta ca atare. Iar
acest eveniment este comemorat de toată Europa, nu doar de Rusia (deşi,
evident, Rusia încearcă să se erijeze în calitate de învingător – exclusiv –
asupra „fascismului”). Evenimentul ca atare, aşadar, al învingerii
„fascismului” de către URSS şi alte state aliate nu este şi nu va fi contestat
vreodată de vreo mare putere occidentală. Din acest motiv, în 2005, la Moscova,
au participat liderii tuturor statelor occidentale importante (SUA, Marea
Britanie, Franţa, Germania, Italia etc.), tocmai pentru că acest eveniment îşi
păstrează legitimitatea, dincolo de semnificaţiile propagandistice, de
conjunctură, care i-au fost atribuite în URSS şi în Rusia lui Putin. Atunci când
un Chirtoacă (primarul oraşului) sau un Leancă (prim ministru interimar) va
înainta Ambasadei Rusiei un refuz de organizare a unei astfel de manifestaţii
dedicate „victoriei asupra fascismului” în centrul Chişinăului, aceasta ar
însemna nu doar un gest de ostilitate faţă de Rusia (lucru de care nu ştiu dacă
avem nevoie acum), ci şi un act de nerecunoaştere a acestei victorii, iar acest
gest nu ar pune ţara noastră într-o lumină politică tocmai favorabilă, pentru
că „victoria asupra nazismului” este şi o valoare europeană, nu doar una
rusească.
În plus, acest refuz
ar putea fi interpretat ca un gest neprietenesc şi faţă de comunitatea rusă /
rusofonă pentru care „victoria asupra fascismului” este un eveniment – e
adevărat, fondator – important (dovadă mulţimea panglicilor Sf. Gheorghe în
maşinile şi în piepturile oamenilor de la Chişinău în apropierea datei de 9 mai).
Acest refuz ar însemna că li se încalcă dreptul lor de cetăţeni ai acestei ţări
şi de contribuabili la bugetul ţării şi municipiului, de a organiza o
manifestaţie. Ei ar putea să le spună primarului că Piaţa Marii Adunări
Naţionale nu-i aparţine nici lui, nici altcuiva, ci este un spaţiu public, un
bun de care fiecare cetăţean moldovean cu acte în regulă este în drept să
uzeze, în scopuri legitime (doar dacă, din nou, nu se va nega între timp
legitimitatea acestei date de 8/9 mai 1945, legitimitate pe care niciun stat
european important nu a contestat-o pînă în prezent).
Şi oare nu suntem oare pe cale de a reproduce aceeaşi logică iacobină-totalizantă de a simboliza excesiv anumite date „istorice”, de a sacraliza anumite spaţii publice, de a instaura mituri fondatoare şi de a le nega pe altele? Vrem să trăim într-o societate democratică, pluralistă, nu-i aşa?, în care fiecare – şi cu atît mai mult fiecare comunitate – să fie în drept să-şi organizeze anumite manifestaţii, să-şi arboreze simboluri (dacă acestea nu sînt interzise prin lege), să-şi pună în scenă miturile fondatoare. De ce ar trebui primarul să-i refuze cuiva acest drept? Şi are oare el legitimitatea juridică şi morală să o facă? Mai mult chiar, ca primar onest şi competent, el ar putea transforma această dată într-o zi „a memoriei şi reconcilierii” în numele TUTUROR victimelor Războiului al II-lea mondial (şi instaura un act simbolic de reconciliere între toate comunităţile acestui oraş şi acestei ţări), răspunzînd invitaţiei ONU în acest sens. Şi sper că aşa va face. Şi nu va cădea pradă ispitelor belicoase şi populiste de a transforma această dată într-un mit fondator al unui război simbolic fratricid între cel puţin două comunităţi ale societăţii noastre.
Şi oare nu suntem oare pe cale de a reproduce aceeaşi logică iacobină-totalizantă de a simboliza excesiv anumite date „istorice”, de a sacraliza anumite spaţii publice, de a instaura mituri fondatoare şi de a le nega pe altele? Vrem să trăim într-o societate democratică, pluralistă, nu-i aşa?, în care fiecare – şi cu atît mai mult fiecare comunitate – să fie în drept să-şi organizeze anumite manifestaţii, să-şi arboreze simboluri (dacă acestea nu sînt interzise prin lege), să-şi pună în scenă miturile fondatoare. De ce ar trebui primarul să-i refuze cuiva acest drept? Şi are oare el legitimitatea juridică şi morală să o facă? Mai mult chiar, ca primar onest şi competent, el ar putea transforma această dată într-o zi „a memoriei şi reconcilierii” în numele TUTUROR victimelor Războiului al II-lea mondial (şi instaura un act simbolic de reconciliere între toate comunităţile acestui oraş şi acestei ţări), răspunzînd invitaţiei ONU în acest sens. Şi sper că aşa va face. Şi nu va cădea pradă ispitelor belicoase şi populiste de a transforma această dată într-un mit fondator al unui război simbolic fratricid între cel puţin două comunităţi ale societăţii noastre.
În sfîrşit, revin la
argumentul cu care am început. Să ne uităm împrejur: suntem săraci, e criză în
ţară, funcţionarii sunt corupţi şi incapabili să propună soluţii viabile la
toate aceste probleme structurale (pentru că sunt prinşi, chiar ei, în cercurile vicioase ale acestor probleme). Un război simbolic (de rutină) între două comunităţi
lingvistice ne-ar face pe noi să uităm, pe moment, că suntem săraci şi că
guvernanţii sunt corupţi, în loc să le cerem socoteală, lor, guvernanţilor,
pentru fapte de corupţie şi incompetenţă.
De ce să ne facem
complicii unui astfel de spectacol de camuflaj cu efecte fratricide?
Mircea: E aproape maladiv,
după ce păstrez o armată de peste 20 de ani pe teritoriul tău, să cer să
sărbătoresc la tine în tindă nu ştiu a câta aniversare (nici măcar nu este o
cifră rotundă) a Victoriei mele într-un război (vechi) de la mijlocul secolului
trecut, în care până la urmă ai fost victima mea. Această sărbătorire dovedeşte
clar că ne-au eliberat... pe teritoriul unei ţări care a scăpat de „fasciştii
români”. În particular, cred că este un test imperial, care poate fi susţinut
de sofisme din orice direcţie, dar rămâne limpede o umilire.
Sărbători Fericite
celor care mai văd în înviere şi învierea speranţei !
Între timp, Igor publică în ziarul Adevărul, ediţia de Chişinău, o replică
la această discuţie: http://adevarul.ro/moldova/politica/89-mai1945-invingatoriio-1_5183ede9053c7dd83f6db58a/index.html
Petru: Igor, prin faptul că le vom
interzice ruşilor (şi cetăţenilor moldoveni rusofoni) acest concert în PMAN,
vom recunoaşte că am fost învinşi şi într-adevăr ne vom comporta ca atare, în
loc să profităm de ocazie pentru a ne arăta solidaritatea pe interiorul
societăţii noastre şi cu ţările europene în această comemorare a „victoriei
asupra nazismului”.
Spuneam într-un
comentariu anterior că cei care contestă legitimitatea unui concert în PMAN de
9 mai au ales o dată greşită pentru a-şi arăta nemulţumitrea faţă de abuzurile
şi crimele de masă săvârşite de către autorităţile sovietice în Basarabia. Nu
8/9 mai 1945 marchează (re)ocuparea Basarabiei de către URSS, ci 28 iunie 1940,
la rigoare 23 august 1944. Pe 8/9 mai 1945 majoritatea ţărilor europene
celebrează eliberarea Europei de nazism. Interpretarea datei de 8/9 mai 1945 ca
fiind data care marchează (re)ocuparea Basarabiei şi instaurarea regimului
sovietic între Prut şi Nistru provine dintr-o lectură teleologică, anacronică,
deci eronată a evenimentului. Pentru a încerca să-ţi dovedesc asta, voi face o
mică digresiune.
În 1937, centenarul
de la moartea lui Alexandr S. Puşkin a fost celebrat cu mult fast în toată
URSS, inclusiv în RASSM. Acest poet clasic rus a devenit o figură simbolică
extrem de importantă în URSS, într-un anumit context, comparabilă cu cea a lui M.
Gorki sau chiar cu Lenin. Puşkin este
celebrat cu pompă în fiece şcoală şi sătuc din RASSM, în vreme ce scriitorii
din această republică autonomă erau daţi la teascul marior epurări din motiv că
ar fi „îngunoioşit” limba „moldovenească” şi ar fi introdus fraudulos în revista uniunii
scriitorilor şi în manualele şcolare scriitori „străini”, precum Creangă,
Eminescu, Alecsandri. Eroizarea lui Puşkin în 1937 face parte dintr-o strategie
prin care autorităţile sovietice instaurează centralitatea simbolurilor
naţionale ruseşti în structura identităţii sovietice (vezi Karen Petrone, Life Has Become More Joyous, Comrades.
Celebrations in the Time of Stalin, 2000).
În mod clar viaţa şi
opera lui Puşkin au fost intrumentalizate de propaganda sovietică în scopuri
politice. Ce facem însă acum cu Puşkin? Îl aruncăm „peste bordul vaporului modernităţii”
noastre naţionale? Nu, pentru că sîntem oameni cultivaţi şi stim că Puşkin,
sărmanul, cu toate păcatele lui, nu a avut nimic cu acest uzaj politic căruia
i-a servit ante factum.
La fel cum nu putem
arunca la „coşul de gunoi al istoriei” nici această dată de 8/9 mai 1945, care
nu a însemnat ceea ce propaganda sovietică a încercat să facă din ea: o zi care
ar marca victoria URSS (şi eventual a poporului rus) asupra „fascismului” şi a
Europei occidentale, ci sfîrşitul războiului cu Germania nazistă în toată
Europa. Dacă interzicem comemorarea acestei date în PMAN, am arăta că
interpretăm această dată exact în cheia în care şi-a dorit-o propaganda
sovietică, săvârşind aceeaşi deformare (eroare în cunoştinţă de cauză) a
evenimentului.
Ai mai spus că eşti
„împotriva manifestării de 9 mai în PMAN în formatul anunţat pentru că locul e
unul încărcat de o semnificaţie deosebită pentru mişcarea de eliberare
naţională din anii 1989-1991”. Dar această piaţă a fost construită în perioada
sovietică, iar pînă în 1989 a purtat numele lui V. I. Lenin. Pînă la sovietici,
prin acest loc a trecut bulevardul Alexandru cel bun, iar şi mai înainte strada
Alexandrovskaia (în cinstea ţarului Alexandru al II-lea)... Observi că fiecare
nouă administraţie îşi impune o nouă definiţie simbolică a acestui spaţiu
public. Recent, preşedintele interimar M. Ghimpu a mers şi mai departe
în simbolizarea acestui spaţiu, instaurînd o piatră comemorativă în memoria
victimelor comunismului sovietic, impunînd tuturor locuitorilor oraşului
centralitatea unei anumite semnificaţii istorice (asupra altora). Putem doar
presupune că această competiţie pentru impunerea unei anumite semnificaţii
simbolice în detrimentul altora nu se va sfîrşi aici şi că, în cîţiva ani,
această piatră va fi demontată de alţi noi guvernanţi, iar în locul ei va fi
instaurat un alt simbol istorico-politic... PMAN este mai mult decît un loc de
memorie, este un loc de competiţie memorială, iar prin anumite atitudini noi
participăm la aceste competiţii, recurgînd uneori la lecturi parţiale sau
părtinitoare ale istoriei în folosul unei anumite „politici istorice”, eventual
cu preţul unei derogări de la regulile democratice în vigoare, aruncîndu-ne
într-un nou război ideologic cu ceilalţi din preajma noastră... Şi asta în timp
ce guvernanţii noştri îşi fac de cap cum pot în parlament şi în celelalte
instituţii ale statului, iar lumea a ajuns la capătul răbdării.
Igor: Dacă tot spui despre
diferitele semnificaţii acordate de diferite stăpâniri PMAN-ului de astăzi,
care crezi că este totuşi cea mai legitimă, din punctul de vedere al statului
Republica Moldova? Şi ce au făcut polonezii, balticii şi alte state din Europa
de est cu aceste locuri centrale din capitalele lor, deşi anterior şi la ei
stăpânirile anterioare, ţariste sau sovietice, au încercat să le dea alte
semnificatii?
Petru: Aş prefera ca în PMAN să
fie pusă o piatră a „memoriei şi reconcilierii”, nu una care ne împarte
societatea în călăi şi victime... Astfel, vom instaura un simbol care să
contribuie la o pace civică în societatea noastră, nu la un război latent care
nu se mai sfîrşeşte.
Igor: Reconcilierea pe care o
propui e bazată pe uitare şi nu cred că asta e o soluţie... Eu cred că ea trebuie
bazată pe cunoaştere si iertare, dar nu pe amnezie. Istoria poate avea efect
terapeutic, doar dacă e cunoscută şi confruntată, nu ocolită sau estompată.
Petru: Igor, vezi te rog primul termen din denumirea stelei
pe care o propun în centrul Chişinăului: „a memoriei
şi reconcilierii”... Nu uitare, nu amnezie, ci memorie a TUTUROR crimelor de masă care
s-au săvârşit pe acest pămînt, în numele unor idealuri, altminteri măreţe la
vremea lor. O reconciliere prin memorie...